Wat kunnen we doen aan ‘Ja, Maar…..’ ? Aansluiten!

“Wat je zegt is onzin. Het zit zo….”  We horen dit zelden op de werkvloer, vermoedelijk omdat het in het sociale verkeer niet te verteren is. We hebben wel een formule gevonden waarmee je hetzelfde zegt, maar dan sociaal volledig geaccepteerd: ‘Ja, maar…’ “ Het lijkt mij dat we de ontwikkeling van dat programma beter kunnen uitbesteden omdat we de … Lees Meer

Is er ruimte voor een verschil?

In organisaties en bedrijven is de tolerantie voor ‘verschillen’ beperkt. Conformeren is de norm, hoe stoer we soms ook zeggen van niet. Yvonne Agazarian (1) verklaart dit heel eenvoudig: ‘wij mensen hebben een hekel aan verschillen’. Als iemand in een vergadering een groot verschil inbrengt door een sterk afwijkend standpunt in te nemen, negeert de groep dat eerst, probeert de … Lees Meer

Ik denk dat deze klant onze dienstverlening niet waardeert.

‘Gedachtenlezen’ kunnen we beter dan we denken. Het gaat ongeveer zo: -ik denk dat mijn baas vindt dat ik dit project niet goed aanpak- of -ik denk dat mijn collega’s vinden dat mijn inbreng niet belangrijk is-. Het belangrijkste kenmerk van ‘gedachtenlezen’ is, dat ik denk te weten hoe anderen (klanten/collega’s/bazen/ medewerkers)  over mij of mijn organisatie denken. Deze ‘mind-reads’ … Lees Meer

Vechtenergie op het werk: uitleven of productief maken?

In de MT vergadering komt een salesmanager met het bericht dat de verkopen voor de derde maand op rij fors zijn gedaald. Dit heeft consequenties voor de productgroep en misschien wel voor het hele bedrijf.Hoewel iedereen weet dat het economisch klimaat de hoofdoorzaak hiervan is,ontstaat er frustratie en boosheid in het MT. Deze ‘vechtenergie’ wordt uitgeleefd op de salesmanager. Men vraagt … Lees Meer

Ondersteun ik mijn baas of ondermijn ik hem?

We ondermijnen onze bazen graag en met veel vindingrijkheid. Tijdens workshops vraag ik teams te inventariseren op welke manieren zij hun leidinggevende ondermijnen, bijvoorbeeld in en rondom een vergadering die hij voorzit. De groep begint aarzelend: wegblijven zonder bericht, te laat komen,stukken niet lezen, door elkaar heen praten, van de agenda afwijken, voortdurend interrumperen, eventjes een ‘belangrijk’ telefoontje aannemen of … Lees Meer

Als Rob Jansen hier niet meer zou werken, zou alles veel beter lopen.

Rob Jansen maakt met iedereen ruzie, is zo koppig als een ezel en eigenwijs bovendien. Als hij hier niet meer zou werken, zou deze productgroep op rolletjes lopen. Op de productgroep waar wij met het MT werken, is men het wel eens over Jansen. Toch blijft hij, en niemand maakt serieus aanstalten om daar wat aan te doen. Rob Jansen vervult een bijzondere rol … Lees Meer

Liesbeth krijgt zoveel e-mail dat zij het niet meer kan bijhouden.

Tijdens een Management Development traject, horen we de klacht van afdelingsmanager Liesbeth. Haar medewerkers overstelpen haar met e-mails en zij weet echt niet meer waar ze de tijd vandaan moet halen om ze te beantwoorden. Het ergste is dat de meeste niet kunnen wachten. We onderzoeken met haar wat voor soort e-mails het zijn en hoe het komt dat zij … Lees Meer

‘Net toen we een beslissing wilden nemen, ketste het weer af’

Het P&O team overlegt voor de derde keer over de keuze van een nieuwe Arbodienst.  Alle voors en tegens zijn langs geweest. Er zijn nog twee kandidaten over en het lijkt er op dat het team wil gaan beslissen, want de meningen liggen dicht bij elkaar. Je voelt de verwachting en de spanning in het team oplopen. Dan zegt iemand … Lees Meer

Bij de koffie automaat hoor je een heel ander verhaal

In het wekelijkse MT-overleg van het installatiebedrijf hebben alle leidinggevenden de mogelijkheid hun collega’s te informeren over wat er speelt binnen hun afdeling en dat operationeel met elkaar af te stemmen. De directeur gebruikt het MT om zijn beleidsplannen uit de doeken te doen. Het MT-overleg verloopt altijd harmonieus en het lijkt erop dat het een eensgezinde club is. Bij de … Lees Meer

De klant is ontevreden, terwijl we toch echt kwaliteit hebben geleverd

De ouders van een nieuwe cliënt van de zorginstelling zijn ontevreden. Hun zoon is dol op zwemmen en hij blijkt maar één keer per week te mogen zwemmen. De intake van de cliënt en zijn ouders was gedaan door een nieuwe teamleider, die het belangrijk vond een positief beeld van de afdeling en de instelling te schetsen en uit onwetendheid … Lees Meer