Wat is SAVI?
Heb je ooit een gesprek gehad dat slecht verliep? Of een vergadering waarin maar geen besluiten werden genomen? Dan wens je misschien een krachtig instrument dat je helpt te begrijpen wat er precies verkeerd ging. SAVI is dat instrument. SAVI is een praktisch en op theorie gebaseerd instrument dat ontwikkeld is door Yvonne Agazarian (de bedenker van Systems-Centered Theory®) en Anita Simon.
We gebruiken SAVI om communicatiepatronen te herkennen en te veranderen. Je kunt dit systeem gebruiken om precies te analyseren wat er gebeurt in elke communicatie – of het nu een gesprek is met je baas of je partner, een consult bij de dokter, een werkoverleg, of zelfs je eigen interne dialoog. Naast inzicht na afloop van een gesprek, kun je SAVI tijdens een gesprek gebruiken: als een niet-productief communicatiepatroon begint te ontwikkelen, kun je dit herkennen, stoppen en veranderen.
SAVI kan ook helpen toekomstige gesprekken voor te bereiden, met praktische strategieën om veel voorkomende valkuilen te vermijden en de helderheid van je boodschap te maximaliseren.
Doelen SAVI-workshop
- Onderzoeken met de SAVI-bril op waarom sommige gesprekken wel en andere niet lopen. We
werken ook met een eigen gesprek. - Ontdekken van manieren om ‘ruis’ te verminderen. Minder ruis betekent meer informatieoverdracht. Communicatieproblemen worden dan gemakkelijker opgelost.
- Experimenteren met nieuw verbaal gedrag voor in teams, organisaties, groepen en relaties.
- Kennismaken met de theorie waarop SAVI is gebaseerd.
Trainers
Hella Ritz & Cunera van Hal, gecertificeerde SAVI-trainers.